Resirkulert gjenbruksnett med logo | Handlenett | SKG - Spesialister innen profilert emballasje
  • Bærekraft
  • Sosialt ansvar

5 grunner for mer bærekraftig emballasje

Aenean commodo ligula eget dolor. Vestibulum volutpat pretium libero. Nulla porta dolor. Praesent egestas tristique nibh. Ut leo. Aliquam erat volutpat. Phasellus tempus. Donec posuere vulputate arcu.

Grønt er skjønt!

Like fin, holdbar og praktisk – og samtidig litt grønnere emballasje. Hvorfor egentlig det? Det er så enkelt, at Norge har bestemt: Emballasje skal bli snillere for miljøet. Fra søppel til en miljøvennlig, mer bærekraftig og gjenvinnbar ressurs. Norske myndigheter og organisasjoner kjemper sammen for et felles mål. Emballasje skal bli så liten som mulig og helst kunne brukes flere ganger. Når ikke det er mulig, må den være designet for gjenvinning.

Vi i Norge er nødt til å ha emballasje. En hverdag uten pose, pappkopp eller matemballasje utenkbart. Kebaben kan ikke serveres i handen, butikkvarene kan ikke stables på hodet og kaffen trenger en kopp. Derfor skal emballasje ikke forsvinne, men forbedres!

Så klart står nye lover og regler sentralt i miljøspørsmålet. Men vi i SKG ser flere fordeler i å være bevisst på hva man bruker i emballasje:

  • Test av liste
  • Test av liste 2
  • Test av liste 3
  1. Test av nummerert list
  2. Test av nummerert liste 2
  3. Test av nummerert liste 3

Phasellus magna. Curabitur ullamcorper ultricies nisi. Nam at tortor in tellus interdum sagittis.

Alexander Kielland

1. Fokus på miljølover har økt

Om du vil eller ikke, må du følge etter reglene for bærekraft, miljø og avfall. Både EU og Norge jobber utenfra på spreng med nye reguleringer for å fremme bærekraftig produksjon og forbruk av engangsemballasje. Første forbud kom i 2019, flere følger innen 2025, alle er kommet for å bli. Da er det supert å være litt på forkant.

2. Bærekraft gir konkurransefortrinn

Det er lønnsomt å drive bærekraftig. Ikke bare fordi det ser bra ut. Det åpner for forretningsmuligheter, og reduserer forretningsrisiko med å vri din virksomhet i bærekraftig retning. Mange aktører har allerede valgt frivillige opplegg, og for å drive business med dem trenger også du en plan B’ærekraftig.

3. Verden har hastverk med å bli bærekraftig

Skal vi forebygge global oppvarming og klimaendringer, må du velge bærekraftig emballasje nå. Det valget du har tatt, følger kundene dine automatisk etter. Vær med på å redde fremtiden en liten plastpose om gangen?

4. Et spørsmål om moral og etikk

Bærekraft handler ofte om å ta samfunnsansvar generelt. Fremtidens leverandører og kunder kommer til å velge bort bedrifter som ikke tar samfunnsansvar, når man kan velge blant flere likestilte. Kanskje også din nye drømmeansatt velger akkurat deg, fordi du kan kalle bedriften for bærekraftig?

5. Kjenne på god samvittighet

Til slutt men ikke sist, så er det bra for samvittigheten å velge litt grønnere. Med bærekraftige produkter kan du og kundene dine føle deg trygge. Du kan faktisk med små grep gjøre en stor forskjell!

Postpose med logo i resirkulert plast | Fraktemballasje | SKG - Spesialister innen profilert emballasje
Et enkelt grep: Bytt ut ny plast med resirkulert plast. Det synes i trykkresultatet, men posen er like sterk og du kan gjøre miljøtanken synlig med våre emballasjemerker.